eXTReMe Tracker

En helt vanlig ovanlig dag

Lite anteckningar och fotografier från vardagliga eller inte vardagliga händelser i mitt liv och om KULTUR.

2012-03-14

Merlin Phonofile -upphovsrättstroll eller scam?




Ibland så råkar man på saker som är helt hejdlösa och just historien om Merlin Phonofile verkar vara en sådan. Lite på chans så anmäler de musik som ligger upplagt på youtube för att få folk att visa annonser, gör de inte det så hotar det med stämming. Bara jag som tycker det här luktar lurendrejeri eller scam? Hittade följande text på facebook, skriven av en Hanna Dönsberg som spelar i bandet Katten Skogmans Orkester. Jag citerar texten rakt av:

"Snälla läs detta! Vi har ju har lagt upp flera låtar på YouTube. Först fick vi en fråga om vi ville tjäna pengar och tillåta annonser i klippen. Vi sa nej. Efter ett par veckor kom det första mailet. YouTube berättade att ett klipp kränkte upphovsrätten och att delar av klippet ägs av Merlin Phonofile. Men, sa dem, vi behövde inte göra något, det enda som händer är att det börjar visas annonser i klippet. Via en dryg och knepig process kunde man bestrida upphovsrättsmeddelandet, med hot om böter om jag hade fel. Jag gjorde det eftersom att låten är skriven av oss, inspelad av oss, bilderna som visas ägs av oss, så jag visste att jag hade rätt. Jag fick inget svar av YouTube, eller någon ursäkt från Merlin Phonofile, tvärtom. Dagen efter kom ett mail till där de gjorde anspråk på nästa låt. Jag bestred, dagen efter kom ett till mail, jag bestred, nästa dag kom ett mail till, jag bestred osv. MERLIN PHONOFILE HAR IDAG GJORT ANSPRÅK PÅ ATT ÄGA HELA VÅR REPERTOAR.
Min enda förklaring är att detta är en utstuderad metod att stjäla annonsplatser. De flesta förstår inte juristspråket och vågar inte/pallar inte bestrida och sedan får Merlin Phonofile pengar varje gång ditt klipp visas. Har du varit med om något liknande?"

Läskigt värre va? Patent-troll a la apple nästan. Det otäcka nu är att företaget verkar leva på just att hota (trots att de "chansar", eller mer tydligt, far med osanning) och nästan alla som får hoten verkar böja sig istället för att bestrida det hela. Användaren "Sly88Frye" på youtube verkar ha råkat ut för samma sak, men bestred det hela, citat ur ett videoklipp han gjort:

"Don't automatically acknowledge that "Kontor New Media and [Merlin] Phonofile" own the sounds to this video just because they placed a copyright infringement claim on it. Do some research to find out if it's legit. I've had countless numbers of copyright infringement claimers be completely illegitimate claims and disputed each and every one of those and won every time.
The same company who placed a claim here did so on one of my videos 3 years after the video's existence."

Det här påminner lite om när
Skjutsgruppen på facebook blev kapad av nån som reggat ett domännamn med deras namn. De blev blixtsnabbt avstängda från facebook, trots att det var _en_ person som jävlades och trots att gruppen hade typ 30 000 medlemmar och var nästan två år gammal. Det här är lite läskigt, att det är så lätt att sabba eller jävlas. Varför har inte youtube eller facebook bättre koll på det här?

Kanske ger det webvideoalternativet vimeo.com ett bättre läge.

Bilderna har inget med inlägget att göra. Men det är Jupiter och Venus och så lite Gårda. Plus en kolonistuga med extra festligt utseende i Lundby, Hisingen.

Etiketter:

6 Comments:

At torsdag, 22 mars, 2012, Blogger Emmanuel said...

hej,

jag fick samma hotande email från Phonofile idag. Efter liten undersökning på internet hittade jag din blog. Tur att jag har studerat svenska, för du verkar vara den enda som jag orkar hitta skriva om detta. Tack för det, nu vet jag att jag bara kan strunta i vad dem påstår. Min video på Youtube sågs av några intima , jag undrar hur de kunde hitta den. Det gäller en fotoreportage från mitt besök till Lysöen, en ö nära till Bergen i Norge. Öen ägdes av violisten Ole Bull. Foto-reportagen akkompagneras av sin bekantaste melodi: Sætergjentens søndag. Det är nästan omöjligt att de kan veta vem som har rätterna på inspelningen jag använder. Enligt mig är det ren fusk. Nu vet vi också i Belgien att man inte ska böja för Phonofiles hot. :o)

 
At tisdag, 27 mars, 2012, Anonymous Anonym said...

vi har också blivit kontaktade av google/youtube om att vår musik som ligger på youtube gör intrång på copyright material som skulle tillhöra detta blufföretag "merlin phonofile".
vi har mailat google/youtube och bad att dom skulle göra sig uppmärksamma på blufföretag av denna sort och göra det som faktiskt ligger i googles makt, dvs inte tillåta att reklam visas i samband med vår musik eller video.
antar att det man kan göra för att förhindra att blufföretag av denna sort får sin pengar är att ta ner videon, sen posta samma video igen hos youtube. det är omständigt men får kanske önskat resultat, dvs merlin phonofile får inte sina cash.
dessvärre tror jag faktiskt inte google/youtube gör ett skit för att skydda oss. jag tror inte ens dom kommer bemöda sig med att ens svara på vårat email om merlin phonofile.
men om oseriös skit som detta fortsätter och om google/youtube inte tar sitt ansvar för att skydda oss kommer vi kanske att lyfta vår musik och videos till andra platser. vi håller just nu på att kolla med vimeo.

ha de gött så länge

 
At tisdag, 27 mars, 2012, Blogger Måns said...

Jovisst. Rent fusk. Leva på att hota.
Råkar man ut för det så verkar det inte bättre än att man måste bestrida uppgifterna. Jag förmodar att Merlin Phonofile lever på att många inte vågar/orka bestrida rättigheter. På deras sida står "Phonofile is a member of Merlin and proud to be part of the international independent music sector. Main shareholders. FONO Alliance Venture NOPA". Undrar om de gör något seriöst med? Nu KAN det ju vara så att någon eller några enskilda anställda står bakom kampanjen, men i så fall gör ju företaget gott i att gå ut med att de begått ett misstag. Tills dess så tror jag de gör det med flit.

 
At onsdag, 16 maj, 2012, Anonymous Bjørn said...

Hei!

Det samme har hendt med låter fra mine to band Code 64 og Protostar. Jeg mailet vår label manager om dette nå nettopp, og dette var svaret fikk:

"Bara att strunta i det….

Det är så att YouTube har börjat köra via GMB (Global Media bank) …
Allt som säljs digitalt kommer ”kännas” av via Youtube…..
Så har storbolagen haft det alltid… och de har fått copyright pengar för det…
Nu kommer indiebolagen och ni som artister få det också …"

Håper dette klarner opp noe for dere :-)

 
At måndag, 08 oktober, 2012, Anonymous Anonym said...

Tror att det är nån programvara hos Youtube som skickar ut de där anspråken. Phonofile är Nordens största indiedistributör och funkar utmärkt att jobba ihop med, kontakta dem direkt så försvinner antagligen problemet.

 
At torsdag, 28 februari, 2013, Blogger Måns said...

Jag säger som såhär. Om ett företag ska komma med allvarliga juridiska anklagelser, då ska de nog se till att åtminstone ha en människa som granskar INNAN de skickar ut informationen. Annars blir det ju otroligt oseriöst, likt spam, hota många och några faller eller fegar ur. (Samma sak med spam, maila tio miljoner människor 65 personer köper = vinst). Undrar om inte Merlin funkar likadant? De har varit påtagligt tysta i debatten iaf.

 

Skicka en kommentar

<< Home